Vart är dagens samhälle påväg?

När jag var liten lekte man ute på gårdarna tillsammans med varandra, vi var 15-30 barn som hade jätte roligt ihop, och på sommarkvällarna brukade vi vara några familjer som grillade och hade det mysigt, vid påsk och andra högtider agerade de vuxna tävlingar och saker som blev en gemenskap för alla. Man blev glad när man fick en VHS man hade önskat sig, en barbiedocka eller liknande.

Idag har samhället förändrats, när jag går tillbaka till den gården där jag en gång lekt och har så bra minnen ifrån är det ödsligt, inga barn är ute och leker och lekparken förfaller mer och mer för varje dag som går, vad hände med gemenskapen? Vad hände med att barn får vara barn? I dagsläget finns knappt VHS kvar, barnen får istället iPhone och iPads att leka med, (medan en annan var glad om den fick spela Snake på mammas telefon) det kan väl vara jätte roligt att teknologin går framåt, att vi inte står och stampar på samma ställe som då, men samtidigt så sätter detta en oerhörd press och en hel del "krav" på dagens föräldrar, alla har inte de förutsättningarna att de kan ge sina barn det allra senaste, och detta kan leda till tråkiga konsekvenser för barnen då de känner sig utanför, och imånga fall mår dåligt efter jul och högtider då andra barn fått saker för flera tusen, detta är ett problem som kanske inte går att ändras, det kanske bara är att acceptera helt enkelt, men samtidigt tycker jag att man ska ge det en tanke, hur vill vi att barnens framtid ska se ut? Och vad resulterar det i när barnen blir äldre? Detta resulterar ju inte enbart i att chansen finns att folk blir utstötta, datorer och iPads gör även så att barnen inte är ute och umgås på samma sätt som förr, de kanske förlorar en viktig del i deras uppväxt då teknologin blir en allt viktigare och större del av barnens liv, istället för det sociala - mötet med en annan människa.

Bara lite tankar jag var tvungen att få ur mig, dela min åsikt, eller avsky den. Men det är MIN åsikt.

Bild lånad från: http://www.mjukvara.se/blogg/tavling-for-foraldrarvinn-internet-kunskap/

2013-01-26 | 00:40:00 | Allmänt | 0 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback